wim logo

Spørsmål:

As salam aleikum! 
 
Jeg hadde et spørsmål ang. et tema jeg har vært opptatt av i det siste, i islam har mannens stilling veldig stor betydning,
men jeg lurte på om den er høyere enn morens stilling ? 
 
Hvis f.eks. Mannen min nekter meg å møte min mor av en eller annen hensyn eller lig. bør jeg høre på han da eller moren ? Siden mannens ord har jo veldig mye å si ? Men å gjøre urett mot sin egen mor og såre henne ville jo vært dårlig det også ? --> Det er et spørsmål som jeg ville drøfte i en oppgave jeg har fått, siden det var mye snakk om dette i timen, men var ikke helt sikker på hva som var riktig!

 


Svar:
Bismillah

Assalamu alaikum,


Takk for din henvendelse.

Både moren og mannen har høy stilling i islam. Begge har rettigheter over sine barn og ektefelle, og fortjener respekt og lydighet. Det er ikke så lett å si noe om den ene har høyere stilling enn andre. Om man ser på de ulike hadithene som beskriver retteghetene og fortjenestene (merits) ser begge ut til omtrent å være likerepresentert. Men om man kaster et blikk på forskjellig vers i Koranen kommer det klart fram at moren (eller foreldrene) står høyst. (Mer om morens stilling i islam kan leses her)

Det at ektemannen har en høy stilling i islam og er familiens overhode betyr ikke at kvinnen ikke har noen rettigheter. Koranen understreker:

Og for kvinnene (gjelder) de samme rettigheter som (mennene har) over dem innenfor anerkjente grenser. (2:228)

Videre beskriver Koranen forholdet mellom dem som forholdet mellom kroppen og bekledningen (libas):

De er en kledning for dere, og dere for dem. (2:187)

Forholdet mellom mann og kone kan ikke beskrives på noen bedre måte. Klednigen kjenner kroppen på intimt vis, men den avslører ikke dette til uvedkommende. Ektefellene skal likedan kjenne til hverandre på intimt vis, stå sammen i vansklelige tider, hjelpe hverandre og skape velvære og behag for hverandre på samme måte som kledningen beskytter deres kropper mot vær og vind, kulde og varme.

Mannen plikter å yte kona si rettferdighet på en best mulig måte. Det står nemlig i Koranen:

Omgås dem på skikkelig vis. Hvis det er slik at dere misliker dem, så kan det forholde seg slik at dere misliker noe, som Gud har nedlagt meget godt i. (4:19)

Profetens (fred være med ham) egen praksis er eksemplarisk og helt unik i forhold til hvordan han behandlet sine hustruer. Dessuten er det flere hadither som gjør mannen oppmerksom på å behandle kona si godt. Under følger to av dem:

Frykt Allah i forhold til saker vedrørende kvinner.
 (Abu Dawud, bok 11, kapittel 58, hadith 1907)

Den beste blant dere er den som behandler sin kone godt. (Tirmidhi, bok 8, kapittel 11, haith 1195)

I lys av det ovennevnte er det klart at mannen ikke må forhindre kona si fra å møte hennes foreldre eller mor uten grunn. For dette vil helt klart være imot de moralske pliktene han har over sin familie og kone. Om hun likevel blir forhindret i å møte moren kan hun, naturligvis, ikke lastes for å ha forsømt sine plikter ovenfor sin mor; så sant hun faktisk selv ikke ønsker å ikke møte moren sin eller utføre sine plikter overfor henne.

Og Allah vet best.

Wassalam
Najeeb Naz