wim logo

Salaam
 
Jeg har et spørsmål til dere som jeg håper å få et svar på.
 
Kan man invitere/besøke en som er Sikh? Da tenker jeg på å invitere til te, ikke middag, siden de ikke bruker halal kjøtt. Hva sier Islam om dette? Vi har fått nye naboer som er Sikh, jeg har vært hos dem flere ganger, men mannen min nøler litt. Jeg henviser ham til at våre besteforeldre bodde sammen med flere Sikh i nabolaget og de har fortalt oss flere historier om deres vennskap, og at i Islam er det ikke forbudt å ha Sikh venner. Kan dere hjelpe meg?
 
W Salaam

bism1

Assalamu alaikum wa rahmatullah

Takk for Deres henvendelse til oss gjennom våre internett sider.

Islam setter stor pris på gode forhold med sine naboer uansett deres tro og kultur. I et vers i den hellige Koranen står det:

"Tilbe Allah, og sett intet ved Hans side. Vis godhet mot foreldre, nærbeslektede, foreldreløse og fattige, mot naboer av klanen, og naboer utenfor, vennen ved deres side, den veifarende, og de deres høyrehender besitter. Sannelig, Allah elsker ikke innbilske skrythalser." (Koranen, 4:36)

Det er utallige mange hadither som understreker viktigheten av å være god mot sine naboer. I en hadith berettet av Abu Huraira sier profeten (fred være med ham):

"Ved Allah, han er ikke en troende. Ved Allah, han er ikke en troende. Ved Allah, han er ikke en troende!" Folk spurte: Hvem, Allahs sendebud? Han sa: "Den hvis naboer ikke er trygge for hans mishandling og påfunn" (Riyad al-Saliheen, 39/305)

Det er særdeles viktig i det samfunnet vi lever i at slike gode verdier tas vare på. Det er ikke noe i veien for å invitere sine ikke-muslimske naboer til te eller mat. Likeledes er det ingen problem med å besøke dem og spise hos dem.

Det er likevel viktig å sikre seg om at alt dette skjer innenfor sharias grenser. Man må være forsiktig med hva man spiser hos sine ikke-muslimske naboer, og må kunne takke nei om det serveres mat som ikke er halal. Dessuten må retningslinjer om pardah og hijab tas hensyn til når man omgås med ikke-mahram og ikke-muslimer, osv.

Måtte Allah Ta'ala veilede oss på den rette veien og gjøre oss til gode muslimer, ameen!

Og Allah vet best.

Najeeb-ur-Rehman Naz