wim logo

Spørsmål:

 

Har hørt mye forskjelig ang lese kassar namaz, ønsker å få et riktig svar ut fra hva koranen og hadith sier. Er det korrekt at hvis man bor et annet sted midlertidig (ferie ol.) mindre enn 15 dager, først blir namaz kassar? Hvordan leser man kassar namaz; vet at kun i zohar, asar og isha blir farz rakte halvert, men hva med resten av namaz? Skal den leses, eller bare farz rakte?? Håper noen kan oppklare dette for meg.

Takk for svar.

 


Svar:

Assalamu alaikum,

Takk for din henvendelse.

Qasr betyr forkortelse. Det er påkrevd (wajib) for den reisende (musafir) å forkorte bønnen under en reise som er minst 98 km (Sharh Sahih Muslim, 2/371). Det vil si om reisen er 98 km eller mer, må det bes qasr. Dette begynner man å gjøre med en gang bygrensen forlates. Ved reisemålet (ankomst til bygrensen), gjelder fortsatt qasr hvis oppholdet er planlagt å være mindre enn 15 dager. Har man intensjon om å oppholde seg i 15 dager eller mer på ett og samme sted, bes det på vanlig måte fra dag én ved ankomst.

Det er derfor viktig å være klar over den planlagte lengden på oppholdet sitt ved reiser.

Hvis man, for eksempel, hadde planer om et opphold på ti dager, men det viste seg etter ti dager at oppholdet må forlenges med ytterligere ti dager, bes det qasr under hele oppholdet. Det kan på denne måten gå flere måneder uten at en ber på vanlig måte. Dette fordi intensjonen om oppholdet har alltid vært mindre enn 15 dager.

Qasr gjelder kun i fard-bønnene som består av fire enheter. Det bes kun to enheter istedenfor fire ved zuhr, asr og isha. Både fajr og maghrib bes som vanlig. Men om man ber i fellesskap (med jama'ah) bak en imam som ikke er musafir, ber man fire enheter som normalt.

Når det gjelder sunnah muakkadah ved de forskjellige bønnene, sier enkelte lærde at disse kan utelates. Men det foretrukne synspunktet er at når den reisende når reisemålet sitt, bør vedkommende be alle sunnah enhetene. Men under selve reisen og i situasjoner med stress o.l. kan sunnah utelates, bortsett fra ved fajr, fordi de er omtrent på høyde med wajib. (Ibid, 2/383)

Og Allah vet best.

Najeeb Naz