wim logo

Spørsmål

assalam u aleikum

jeg har et spørsmål broren min har fått seg en hund som han vil helst ha hjemme!!
vi er sterkt i mot det men han vil ikke gi seg. Han mener at hvis han ikke for ha hunden hjemme flytter han også ut. hva sier islam om det?


Svar:

bism

Wa ’alaykom as-salaam wa rahmat-Allah,

Det er beklagelig at denne situasjonen har oppstått hos dere. I følge Hanafi skolen (av islamsk lov) og majoriteten av de lærde, er det tillatt å anskaffe hund kun til spesifikke formål som jakt, vakt, gjete og lignende. Dette går fram av flere autentiske hadith som f.eks følgende:

Det er berettet av Abu Huraira (måtte Allah være til lags med ham) at profeten (fred være med ham) sa: ”Hvem enn som anskaffer en hund, med unntak for å jakte, å beskytte sauer eller for å beskytte grøde, vil ha en stor del av sin belønning redusert” [berettet av Bukhari og Muslim]

Og selv ved disse unntakene er det ikke tillatt å ha hunden innenfor huset, noe som følgende hadith indikerer:

Det er berettet i Bukhari og Muslim med fullmakt fra Abu Talha at profeten (fred være med ham) sa: ”Engler går ikke inn i et hus hvor det er en hund eller bilder”

Samtidig kan det meddeles at kun hundens spytt er najis (skittent), og ikke dens hår eller hud ifølge Hanafi skolen. Her foreligger det en uenighet (les: meningsforskjell) med Maliki skolen, hvor man betrakter hele dyret (også grisen) som rent (tahir)*.

Hvis din brors grunn for å beholde hunden ikke oppfyller kravene nevnt over, råder vi deg å be til Allah for hans veiledning. Videre bør du meddele ham at Islam først og fremst handler om å underkaste seg Allah for å oppnå hans tilfredshet. Ikke minst bør du minne ham om at familien har en langt viktigere plass og flere rettigheter overfor en muslim enn kjæledyr.

Avslutningsvis må det presiseres at selv om Islam setter krav til eie av hund og ser på dens spytt som skittent, gir ikke dette på noen måte grunnlag for å forakte dyret. Koranen omtaler bl.a ”hulens folk” som holdt følge med en (vakt )hund. Profeten (fred være med ham) skal også ha sagt at byttet (viltfugler, kanin og andre tillatte dyr) til en trent hund, under jakt, er lovlig å konsumere selv om det blir avlivet av hunden. Fra dette forstås at hunden er svært nyttig i mange formål, og å forakte den ikke er i tråd med islamsk ånd. Men samtidig må vi forholde oss til de retningslinjer den beste i skapelsen - profeten (fred være med ham) - har gitt oss.

Og Alle vet best.

M. Azhar
(Godkjent av Najeeb-ur-Rehman Naz)

* Kilde: Guiding Helper, p. 40, http://www.guidinghelper.com/downloadBooks.cgi