wim logo

Jeg var tvangsgiftet. Nå er jeg glad i en annen. Hva kan jeg gjøre?

(Innlegget er betydelig forkortet og anonymisert)


 Image

Takk for din henvendelse!

Det var veldig uheldig og trist å høre at du ble tvunget til å gifte deg med en du ikke ville gifte deg med. Dette er noe du hadde rett til å motså og nekte å akseptere. Islam gir deg all rett til dette. Tvangsgifte er definitivt et onde som må bekjempes.

Men, når du en gang har akseptert dette ekteskapet ved å inngå pakten, uansett ved tvang eller med vilje, så er du forpliktet, i lik linje med mannen din, til å respektere ekteskapets plikter og ansvar. Det er sterkt forbudt og en stor synd å ha noen form for kjårlighetsforhold til noen andre enn ektefellen.

Ã… beskytte deg mot slikt er en av dine viktigste plikter ovenfor din mann og Allah. Sura al-Nisa sier:
"Derfor er de rettskafne kvinner de lydige, og de som bevarer det som er hemmelig med Allahs hjelp." (Koranen, 4:34)

Flere hadither understreker viktigheten av det å våre årlig og kysk. Her er en av dem:
"En kvinne som ber fem ganger, faster i måneden ramadan, bevarer sin kyskhet og bluferdighet og er lydig mot mannen sin, kan entre paradiset fra den av paradisets døren hun selv ønsker." (Mishkat)

En betingelse for å bedre situasjonen imellom dere vil våre altså at du kutter ut all kontakt med den du sier er glad i (om du nå har kontakt med ham, noe du ikke sier noe klart om i spørsmålet ditt). Jeg legger til grunn det du selv sier: "det går ikke bra mellom meg og mannen min pga han veit at jeg elsker noen andre".

Videre har dere to muligheter:

1. Den beste ifølge islam er at du prøver å leve sammen med mannen din. Du må gi ham den respekt og kjårlighet han fortjener som din ektefelle. Det kan sikkert hende at du ikke liker mannen din som du liker den andre. Men hør hva Koranen sier:

"Det kan våre at dere hater noe som tjener dere til beste. Og det kan våre at dere elsker noe som er til skade for dere. Og Allah vet, men dere vet det ikke." (2:216)

Det er langtifra sikkert at det vi ønsker i dette livet er til beste for oss. Man har også et ordtak på dette i engelsk: "all that glitters is not gold", altså at alt av det som glitrer er ikke gull.

I et annet vers i Koranen sier Gud følgende til de troende menn:

Dere som tror! Det er ikke tillatt å overta kvinner ved arv mot deres vilje. Legg heller ikke vanskeligheter i veien for dem, for å legge hånd på en del av det som er gitt dem, med mindre de driver åpenbar usømmelighet. Omgås dem på skikkelig vis. Hvis det er slik at dere misliker dem, så kan det forholde seg slik at dere misliker noe, som Gud har nedlagt meget godt i. (4:19)

Dette kan jo også gjelde for kvinner som misliker sine ektemenn.

2. Men om dette ikke lar seg gjøre, selv etter at dere har vårt gift i mange år, og du ikke klarer å holde deg til de grensene sharia har fastsatt, så er det bedre for deg å søke om skillsmisse.

Om noe skulle våre uklart eller om du har noe annet du ønsker å spørre oss om, så er du velkommen til å kontakte oss igjen. Måtte Allah Ta''ala gi oss styrke og sterk tro til å følge Hans rette vei, ameen!

Og Allah vet best.

Najeeb-ur-Rehman Naz