wim logo

Assalamu alaikum,

Jeg ønsket å få en avklaring på forklaringen gitt av Shaykh Nuh angående beviset for bruken av hijab. Dette er et tema som har blitt debattert mye siden hijab forbudet i Frankrike og jeg er nå usikker på hvor kravet kommer fra.

Assalamu alaikum,

Jeg ønsket å få en avklaring på forklaringen gitt av Shaykh Nuh angående beviset for bruken av hijab. Dette er et tema som har blitt debattert mye siden hijab forbudet i Frankrike og jeg er nå usikker på hvor kravet kommer fra.

 

Shaykh Nuh skriver:

”Det er ingen annen leksikalsk mening der ordet khimar kan bli konstruert. Ordvalget som er befalt, dog, og la dem trekke deres hodeplagg over deres bryst, forvirrer noen ganger de som ikke er spesialister i vitenskap av Koranen, og i sannhet, det å tolke Koranen krever enkelte ganger dyp kunnskap av de historiske omstendighetene rundt de ulike versene som ble åpenbart. I dette tilfellet, den elliptiske formen av den gudommelige befalingen er fordi kvinnene som levde ved åpenbaringen brukte hodeplagg knyttet bak sine nakker, som noen landsby kvinner fortsatt gjør i muslimske land, lar forsiden av nakken være udekket, likedan med åpningen (Ar. entall jayb, flertall juyub, oversatt som ”bryst” i verset over) på toppen av antrekket. Den islamske åpenbaringen bekreftet praksisen om å dekke hodet, forstått fra bruken av ordet khimar i verset, men forklarte også at tradisjonen på den tiden ikke var tilstrekkelig og derfor knøt kvinnene hodeplagget foran og lot den dekke ned for å skjule halsen og antrekkets åpning på toppen.”

 

Jeg er litt forvirret når det gjelder hvordan ordvalget som er brukt i disse enkelte versene er betraktet å være en ordre. Min tidligere forståelse angående beviset for hijab var at det spesifike med orderen kom fra hadithen i Abu Dawood angående profeten (fred være med ham) som understreker for Asma at kun ansiktet og hender bør vises. Kan du være så snill å klargjøre hva som gjør ordvalget/grammatikken i versene referert ovenfor som gjør dem beviset for bruken av hijab obligatorisk? Jeg er ikke sikker på hvordan ordet ”khimar” alene er brukt som bevis for at hijab er påkrevd.


 

bism

 

I Allahs navn, den mest Barmhjertige, den Nåderike.

 

Priset være Allah. Måtte Allahs fred og velsignelser strømme over vår elskede profet.

 

Kjære søster,

 

Påbudet om hijab er åpenbart når vi undersøker den grammatiske strukturen av dette verset:

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ

وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ

وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا

وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ

Oversettelsen:

"Og si til de troende kvinnene at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst..." [Einar Berg]

Stilen av språket som er andvendt i verset er veldig viktig. Allah den høyeste begynner med imperative formen av verbet ”qala”, som betyr å si eller fortelle. Allah den høyeste befaler profeten (fred være med ham) å fortelle de troende kvinnene om å foreta en rekke steg:

 

  1. Å beskytte deres blikk, som er en viktig faktor i en beskjeden samhandling;
  2. A beskytte deres ærbarhet eller seksualitet;
  3. Å skjule sine pryd og naturlig skjønnhet, som lærde har tolket til å bety hele kroppen utenom ansiktet, hender og (for hanafier) føtter;
  4. Og til slutt, å fremheve poenget over, Allah Ta’ala bruker uttrykket ” wa-lyadhribna bikhumurihinna ala juyubihinna”. Verbet ” yadhribna” som betyr ”å trekke eller dra over” forekommer som hunkjønn flertall, så gå tilbake til det orginale subjektet i verset, de troende kvinnene. Det mest viktige, det starter med bokstaven ”lam”, som er kaldt ”lam al-amr”. Lam al-amr, når prefiksert til presens verb, som ” yadhribna”, gjør verbet imperativ, det er en befaling. Det er ikke forstått som en anbefaling, men en spesifikk befaling direkte fra Allah den Høyeste til Hans slaver blant de troende kvinnene.

Lam al-amr er brukt i andre imperative kontekster i Koranen. For eksempel, sier Allah : “Den velstående skal betale av sin velstand. Den som har begrensede kår, skal betale av det Gud har gitt ham..." [Al-Talaq, 65:7]

På arabisk:

لِيُنفِقْ ذُو سَعَةٍ مِّن سَعَتِهِ

وَمَن قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنفِقْ مِمَّآ ءَاتَاهُ اللَّهُ لاَ يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ مَآ ءَاتَاهَا

Her befaler Allah den Høyeste menn å bruke ihenhold til deres midler i kontekst av barnebidrag til fraskilte koner.

Dette er forstått som en befaling, ikke anbefaling, siden menn er påkrevd å forsørge sine barn. Lam av kommandoen eller lam al-amr, kommer frem nok en gang som prefiks til verbet,  ”yunfiq”, som betyr ” å bruke”. [Qatr al-Nada, Dar al-Asmaa, 96]

Tilbake til spørsmålet, frasen "wa-lyadhribna bikhumurihinna ala juyubihinna," er en ordre til kvinner om å trekke sløret over sine bryst. Allah den Høyeste har ikke sagt ”Og fortell de troende kvinner at de skal ta på seg slør”, fordi implisitt i verset forstår man at kvinner allerede aksepterte å ta på seg slør. Likevel, ulikt fra praksisen på den tiden da man lot skjerfet henge ned ryggen med halsen og brystet ubeskyttet, skulle muslimske kvinner ta et steg videre og trekke ”khimar” eller sløret over halsen og bryst. De som argumenterer for at Koranen ikke sier noe om å dekke seg til med slør, leser verset fullstending feil. Ikke bare gjør den Koranske teksten det klart at det forventes at kvinner skal dekke seg med slør, den dikterer også omfanget av sløret d.v.s. dekke til nakke og bryst.

Dette poenget er tydeliggjort av rapporter fra Aisha (måtte Allah være til lags med henne) og andre kvinner av Sahaba, som umiddelbart implementerte dette verset ved å rive biter av stoff og dekket deres hår og kropp. Al-Bukhari dokumenterte at Aisha (måtte Allah være til lags med henne) sa: ”Må Allah vise barmhjertighet til kvinnene av de tidlige emigrantene. Når Allah åpenbarte verset:

وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ

(og å trekke sløret over sine bryst), rev de sine forkler og dekket seg selv [lagde khimar] med dem.” [Tafsir Ibn Kathir]

Sahabas handlinger (måtte Allah være til lags med dem) indikerte ikke at hijab var valgfritt. Jeg synes det er interessant at hijab ikke ble påbudt stegvis, imotsetning til forbudet om alkohol. Når versene i Surat al-Nur ble åpenbart, dekket de kvinnelige Sahaba seg umiddelbart. Om vi bare hadde hatt en brøkdel av deres iman!

Og Allah vet best.

Oversatt av Khudija Mahmood, kilde sunnipath.com