wim logo

Spørsmål:

Ifølge enkelte er Profeten (fred være med ham) tilstede overalt, samt allestedsnærværende som Allah, mens andre skoler sier at det ikke er tilfelle. Kan du klargjøre for meg det SANNE ISLAMSKE standpunktet på denne saken med utgangspunkt i den tradisjonelle Islam? Jeg har i det siste lest noen artikler som forklarer at, ja, Profeten (fred være med ham) er hazir og nazir fordi han mottar darood fra englene og besitter kraften til å motta salaam fra alle i hele verden, hvilket gjør ham til hazir og nazir, altså overalt og til enhver tid ...

 


Svar:

 bismilla

Walaikum assalam wa rahmatullah,
 
Denne debatten er fremmed for meg.
 
Autentiske hadith stadfester at Allah gjør profeten (fred være med ham) bekjent med hans folks gjerninger. Dermed er det "som om" han er tilstedeværende, gjennom hans kunnskap om sitt folks handlinger.
 
Denne "tilstedeværelsen" er ikke å forstå i dens fysiske form. Det er hinsides menneskets intellekt å forstå seg på profetens (fred være med ham) fullkommenhet, som til tross for å være et menneske, ikke er som andre mennesker – han er en edel perle, mens de andre er kun steiner, slik de rettskafne har sagt.
 
Ei heller er hans kunnskap på noen måte lik kunnskapen til Allah. Allah vet om absolutt alle ting, slik de var, er og vil være, fra begynnelsesløs evighet, og uten ervervelse. Profetens (fred være med ham) kunnskap overgår alle mennesker, men er ervervet (ved Allahs bevilgning) og ikke absolutt.
 
Vi sier ikke at Allah er overalt, selv om han er med oss hvor enn vi er.
 
Merk deg at sunni lærde heller ikke er av den tro at Allah fysisk er overalt. Snarere eksisterer Allah hinsides både tid og rom, for begge er Hans skapelse, og den begynnelsesløse Skaperen er ikke betinget av Hans skapelse.
 
Allah er "med" oss, og nærmere oss enn selv vårt livsblod, fordi Han er Den som skapte oss og underholder oss gjennom hans vilje og makt til enhver tid. Hadde det ikke vært for hans underholdning av oss, ville vi og alt annet i skapelsen simpelthen forsvunnet på en blunk. Dette representerer vår indre armod og behov for Allah.
 
Vi skylder selve vår tro og fremtidig lykksalighet til Allahs budbringer (fred være med ham), som ga oss gaven av Islam fra Allah. Tatt i betraktning at han blir gjort bekjent med våre handlinger, bør vi oppfylle påleggene om takknemlighet overfor ham, og gjøre våre handlinger oppriktige og behagende for Allah. Dette ved å følge profetens veiledning, da det bringer glede til Allahs elskede (fred være med ham).
 
Wasalam

Oversatt av M. Azhar
Kilde: www.sunnipath.com
 
Les også Gyldigheten av å henvende seg direkte til profeten Muhammad, fred være med ham.